Research Dossiers

Commentary on a Lecture by Étienne Vernaz

etienne_vernazÉtienne Vernaz is a physicist and an evangelical Christian. A researcher at the CEA (Commissariat à l’énergie atomique et au énergies alternatives, a French government agency in charge of nuclear research) and a professor at the INSTN (National Institute of Nuclear Sciences and Technologies), he is one of France's most prominent specialists in  nuclear waste processing through vitrification. He was trained as an engineer, has a PhD in chemical physics, and has been awarded several prizes for his activities.
In 2003, the Alliance biblique française (French Biblical Association) organized a “Year of the Bible” during which Dr. Vernaz was asked if he could deliver a lecture about being a Christian researcher. He accepted, and since then has never stopped doing lectures on different aspects of the relations between science and faith. This article is an account of the lecture he delivered on November 18, 2011, at the Martin Luther King Center, Nîmes.
Except a few quotations, the words are ours and contain elements of interpretation. For a more accurate vision of the orator’s opinion, the reader should refer to the transcription of the interview Dr. Vernaz gave us, published on this website. Under no circumstance should the delivered lecture or the present article be regarded as reflecting in any way the scientific stand of the CEAEA nor any other public research agency Dr. Vernaz works with.

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Entretien avec Claire Van den Bogaard

Claire Van den Bogaard
Rédactrice en chef du Passe-Murailles, le bimestriel de l’association GENEPI - Groupement Etudiant National d'Enseignement aux Personnes Incarcérées

Abstract:

In the scope of this work about religion in prison, we have interviewed Claire Van den Bogaard who is the chief editor of Passe-Murailles, the fortnightly published by the French association GENEPI. This association is composed of students who aimed at informing and making people aware of the conditions of life in prison, as well as they provide the detainees with cultural or sportive activities, or instruction backing. In the last issue of Passe-Murailles several pages deal with the theme of religion in prison.

 

L’incarcération ne signifie pas la négation de l’individu


1. Comment présenteriez-vous en quelques mots votre association ?

Parce que la prison demeure une zone d'ombre pour la société, plus de mille étudiants bénévoles, dans toute la France, s'efforcent chaque année d'agir pour la réinsertion des personnes incarcérées et des mineurs placés sous main de justice. Au sein de l'association GENEPI, ils interviennent chaque semaine en détention et dans les établissements de la protection judiciaire de la jeunesse pour faire du soutien scolaire ou animer des activités culturelles, sportives et de loisir. Le GENEPI informe et sensibilise de surcroît l'opinion publique aux problématiques de l'univers carcéral. Il mène une réflexion permanente sur les systèmes pénal et judiciaire. (Se reporter aussi à la page 3 du Passe-Murailles n°32 sur laquelle figure la charte de l'association).

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La révolution Egyptienne : Reportage photo

thumb_egypt_12Nous avons eu le plaisir de faire la rencontre de Jallal Mesbah, un jeune étudiant qui se trouvait en Egypte pendant la révolution. Conscient de vivre un moment historique, il a accompagné et photographié les manifestants au quotidien place Tahrir et dans les rues de la capitale. Il a accepté de partager avec nous son témoignage et de publier pour World Religion Watch une séléction de ses photos, de les introduire et de les commenter.

Etudiant en "Master 2 Politique Comparée" à l'Institut d'Etudes Politiques d'Aix-en-Provence, j'ai fait le choix de réaliser mon terrain de recherche en Egypte, le pays des pharaons et des pyramides et un des carrefours historiques les plus importants du monde arabe. Bref, autant de raisons qui m'ont encouragé a décoller, en décembre 2010, direction Le Caire, la capitale egyptienne. Entre tourisme, rencontres et entretiens, ma recherche sur les « femmes-juges » semblait se structurer. En me retrouvant par curiosité, ce mardi 25 janvier 2011 sur la place Tahrir, alors que je me dirigais vers mon cours d'arabe, je ne pensais pas être témoin d'une nouvelle page dans l'histoire de l'Egypte . En acceptant sur Facebook de participer à cette manifestation du 25 janvier, tout comme 90 000 égyptiens, j'étais loin d'imaginer l'ampleur du mouvement, la persévérance de la mobilisation et la détermination du peuple égyptien. Malgré des dispositifs sécuritaires dignes d'un film Hollywoodien, le contexte socio-économique en dégradation ces dernières années et l'usure du peuple égyptien ont eu raison de la peur, et ont favorisé des mobilisations de masse.

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Secularisation: France and Britain's diverging approaches

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mb6The French model of "laïcité" has to face new challenges, and thus, might have to change, while at the same time partisans of the disestablishing of the Church of England are claiming that the special treatment granted to the ‘national' church should belong to the past. In short, on both shores of the Channel, new social environments are threatening the old compromises.

spb1Why are the French and English models considered to be so different? Is there a different conception of the relations between the State and religion in general? This collaborative essay will offer no more than a French point of view on the relations between churches and State in England and France, plus an attempt to describe all the prejudices that such contrasting positions still give rise to.

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The Rastafarian Movement




Map of Jamaica


INTRODUCTION


Rastafari (or Rastafarianism) is an indigenous African-based religion and a political protest which, in the beginning, was closely associated with Jamaica only. However, with time, it has gained supporters in other countries.

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